Kör eden ilaç tehlikesi… Hastanelerde sahte ilaç mı var?

Üniversite hastanesinde verilen ilaç sonrası gözlerini kaybeden vatandaşlar olmuştu. Kör eden ilaç skandalının altından 'sahte ilaç' şüphesi çıktı.

Kör eden ilaç tehlikesi… Hastanelerde sahte ilaç mı var?

Veryansın Tv

Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Göz Hastalıkları Polikliniği’nde bir süredir tedavi gören hastaların, yapılan iğne sonrası görme kaybı yaşaması tıp dünyasında tartışma yarattı. Benzer vakaların artması üzerine Kırıkkale Cumhuriyet Başsavcılığı soruşturma başlattı.

Kırıkkale Üniversitesi vahim olay nedeniyle yaptığı açıklamada, Sağlık Bakanlığı talimatına göre, göz dibi sarı nokta sorunu olan hastalarda fiyat avantajı nedeniyle kimyasal ismi Bevacizumab olan ve piyasada Altuzan ismiyle satılan çoklu kullanıma uygun ilacı kullandıklarını açıklayarak kurumunu savundu. İlacın içerisinde enfeksiyon yaratacak bir mikrobun gösterilmediğini de ekledi.

Sağlık Bakanlığı henüz kamuyu rahatlatacak bir açıklama yapmadı. Ancak Veryansın Tv’nin, tıp camiasında konuyla ilgili yaptığı araştırmada, olayın vahim sonuçlar yaratabilecek ciddiyette olduğu görüldü.

Bunun nedeni Altuzan isimli ilacın çok sayıda sahte üretiminin olması.

Sahte Altuzan’la ilgili ilk açıklamanın, Cyprus Mail Online’dan alındığı öğrenildi. Kıbrıs Eczacılar Odası’nın da tüketicilerini bu konuda uyardığı ve üç ayrı sahte Altuzan’ın piyasada olduğunu duyurduğu öğrenildi. Sahte Altuzan’ın, KKTC dışında, Türkiye’de de piyasada olduğu vurgulandı. Sahte Altuzan’ların olduğu F. Hoffmann-LaRoche tarafından da teyit edilmiş durumda.

Altuzan bir kemoterapi ilacı. Aynı sahte ilaçlara 2012 ve 2013 yıllarında ABD’de de rastlanmış. Hindistan’da da aynı sahte ilaçlar tespit edilmiş ve özellikle poliklinikte uygulama yapan doktorlar, sahte Altuzan’lara karşı uyarılmış.

Kıbrıs Eczacılar Odası, 2017 yılında Kıbrıs halkını ve doktorları uyararak, sahte Altuzanlara dikkat edilmesini, ilacın ölüm dahil ciddi risklerinin olduğunu ve mutlaka lisanslı ürün temin edilmesi gerektiğini vurgulamış.

ÜNİVERSİTE NE DEMİŞTİ?

Kırıkkale Üniversitesinden yapılan yazılı açıklamada, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi bünyesinde 17 Ocak’ta Göz Hastalıkları Anabilim Dalı tarafından 24 hastaya göz içi enjeksiyon adı verilen işlem uygulandığı aktarıldı.

Öncesinde yaşa bağlı sarı nokta hastalığı, şeker hastalığına bağlı retina rahatsızlığı sebebiyle farklı derecelerde görme kaybı olan hastaların sağlık kurulu raporlarının Göz Hastalıkları Anabilim Dalı öğretim üyeleri tarafından oluşturulan ve 28 Aralık 2018’de yayınlanan Sağlık Uygulama Tebliği esaslarına ve ilaç uygulama koşullarına bağlı kalınarak tedavilerinin planlandığı belirtilen açıklamada, şunlar kaydedildi:

“Hastalara 17 Ocak’ta, ameliyathanede ve steril koşullar altında göz içine bevacizumab uygulaması yapılmıştır. Kontrolleri ise 18 Ocak’ta yapılmış ve takip edilmiştir. Hastaların bir kısmında aynı gün, bir kısmında ise ertesi gün göz ağrısı ve bulanık görme şikayetlerinin başlaması üzerine 19 Ocak’tan itibaren hastalara ulaşılmış, tedavileri planlanmış ve gerekli görülen 15 hasta diğer sağlık kuruluşlarına sevk edilmiştir. 2 hasta ise doğrudan Ankara’daki hastanelere başvurmuştur. 24 Ocak tarihi itibarıyla 7 hastanın gözünde bir sorun saptanmamış olup, takipleri devam etmektedir.”

SAVCILIK SORUŞTURMASI

Konuya gerekli hassasiyetin gösterildiği vurgulanan açıklamada, şunlar aktarıldı:

“Olayın geliştiği tarihten itibaren inceleme ve araştırma komisyonu kurularak detaylı araştırmalar başlatılmıştır. Araştırmalar kapsamında 20 Ocak 2020 tarihinden itibaren Enfeksiyon Kontrol Komitesinin gözetiminde hastalardan alınan örneklerin kültür sonuçları beklenmiş olup, 24 Ocak 2020 tarihi itibarı ile herhangi bir enfeksiyon ajanı ürememiştir. Hastanenin sterilizasyon cihazları ve ameliyathaneye gönderilen setlerin sağlaması yapılmış ve koşullara uygun setlerin ameliyathaneye gönderildiği anlaşılmıştır. Ameliyathane içinde göz odasında alınan tüm örneklerde herhangi bir kontaminasyon ve üreme saptanmamıştır. Konuyla ilgili inceleme ve araştırmalar devam etmektedir.”

Bazı basın kuruluşlarında yer alan haberlerde Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde göz rahatsızlığı olan bazı hastalara yanlış ilaç verildiği iddia edilmiş, Kırıkkale Cumhuriyet Başsavcılığı soruşturma başlatmıştı.