Erhan Okutan yazdı…
Milli satranç sporcularımız, son dönemde müthiş bir atılım yaparak dünya çapında ülkemizin ismini duyurdu.
Türkiye’nin, FİDE derecesi en yüksek olan ilk on sporcumuz şöyle:
GM Yağız Kaan Erdoğmuş (14 yaşında) Dünya sıralamasında 32. sırada GM Ediz Gürel (17 yaşında) Dünya sıralamasında 79. sırada
GM Işık Can (21 yaşında) Dünya sıralamasında 251. sırada
GM Vahap Şanal (28 yaşında) Dünya sıralamasında 317. sırada GM Mustafa Yılmaz (29 yaşında) Dünya sıralamasında 318. sırada GM Muhammet Batuhan Dastan (29 yaşında) Dünya sıralamasında 375. sırada GM Emre Can (36 yaşında) Dünya sıralamasında 433. sırada
GM Cemil Can Ali Marandi (28 yaşında) Dünya sıralamasında 503. sırada IM Eray Kılıç (19 yaşında) Dünya sıralamasında 517. sırada
GM Cem Kaan Gökerkan (26 yaşında) Dünya sıralamasında 542. sırada
(GM: Grandmaster, Büyük Usta-IM: Internationalmaster, Uluslararası Usta)
Özellikle, genç sporcu anlamında çok zengin bir ülkeyiz. Satranç sporuna doğru yatırımlar yapılırsa bu sporun bir numarası olabiliriz fakat bu yatırımlar yapılmamakta. Sporcularımız, hem maddi hem manevi anlamda yeterli desteği görmüyorlar. Sporcularımızın, dünya çapındaki başarıları yeterince haberlere konu olmuyor. Şu anda dünya çapında en yetenekli genç satranç sporcusu bir Türk, bunun farkına varılmalı ve gerekli değeri göstermeliyiz. Fakat bunu yapmak yerine yetkililer ellerindeki sporcuları da kaçırmakta. Bir genç sporcumuz satranca artık eskisi kadar zaman ayıramayacağını ve kısmi olarak satrancı bırakacağını açıkladı. Bu sporcumuz Cem Kaan Gökerkan. Cem Kaan, kendi Youtube kanalındaki videosunda. Ülkeyi temsil etmenin ve satrançta büyük usta olmanın onur verici bir şey olmasına rağmen ekonomik sebeplerden dolayı satranca artık daha az zaman ayıracağını belirtti. Videosunda satranç milli takım oyuncularının özendirme ödülü olarak sadece 10.000 TL aldığını belirtti. Ciddi bir çıkış içerisinde olduğumuz sporun emekçilerine gerekli değer verilmeli. Satranç sporu, öncesinde uzun süreli analizleri gerektiren bir spor. Bu sebeple çoğu sporcu antrenör ile çalışmakta. Fakat bizim en yüksek dereceli ilk on oyuncumuzdan birisi olan Cem Kaan, ekonomik sebeplerden ötürü antrenörle çalışamadığını açıklıyor. Bu kabul edilemez.
Cem Kaan yaşamını bir şekilde idare edebilir. Cem Kaan samimi bir çocuk ve Youtube kanalı iyi izleniyor, daha fazla da izlenebilir fakat her sporcu için bu durum geçerli değil. Mesele sadece Cem Kaan değil. Biz, çıkış içerisinde olan sporcularımızı kaybetmemeliyiz. Satranç, insanları kötü alışkanlıklardan uzak tutan ve zihin gelişimini etkileyen bir spor. Bu sebeple, ülke çapında çocuklarımızı bu spora yönlendirmeliyiz. Bu yönlendirmeyi yaparken örnek göstereceğimiz isimlerin, en azından belirli bir refah seviyesinde olmaları önem taşıyor. Cem Kaan’ı henüz kaybetmiş değiliz ama Cem Kaan bir örnek olmalı Yağız Kaan, Ediz Gürel gibi birçok genç sporcumuz da bu sıkıntıları çekmemeli. Türkiye Satranç Federasyonu, Cem Kaan’ın eleştirilerini dinlemeli ve buna göre harekete geçmelidir.